diziem e-sgk Ücretsiz Kredi Sorgulama hizlipro
bayan escort
antalya escort

KADININ MÜLKİYETİ !


Bu makale 2018-02-07 15:05:30 eklenmiş ve 80 kez görüntülenmiştir.
Ali BERKE

Cazim Gürbüz'ün 18.11.2017 tarihli Yeniçağ Gazetesi'ndeki  "Nikâhla kadın erkeğin mülkiyeti mi oluyor?" başlıklı yazısı bu konuyu yazmaya sevketti beni.

Yazının başlığına bakıp peşin hükümle bir karar vermeyin.Konunun uzmanı değilim. Ama uzmanı olanların ya da olduğunu iddia edenlerin konuyla ilgili görüşlerini aktaracağım.

Ama önce Cazim Gürbüz'ün ne yazdığına bir bakalım:

"Nikâhın lügat manası, birleştirmek ve bir araya toplamak demektir. Şeriatta ise, kadından faydalanmaya sahip olmak kastı ile yapılan bir akittir."

Şeriat nikâhında amaç erkeğin "kadından faydalanmaya sahip olmak kastı". Yani kadının adı yok, erkek belirleyici, nikâh onun keyfi ve kadından yararlanması için yapılmakta. Kim diyor bunu? A. Fikri Yavuz diyor "İslam Fıkhı ve Hukuku" adlı kitabında. Kim bu Yavuz? Bu ülkenin Diyanet İşleri teşkilatında üst düzey görevlerde bulunmuş, Kur'an meal ve tefsirleri yazmış.

A. Fikri Yavuz'a göre kadın nikâhla erkeğin mülkiyetine geçmektedir. Nasıl mı? İşte bu kitabında boşanmaya değin yazdıklarından bir bölüm:

"İşte meşruiyeti kitap ve sünnet ile vaki olan talakın (evlilik bağı) vukuu ile de icma (bir konuda oydaşma) sabit olmuştur. Çünkü erkek, yapılan akit sebebiyle kadına helal yönden sahip olmuştur. Böyle mülkiyete sahip olan kimse, bu mülkiyetini izale de edebilir (giderebilir, kaldırabilir)."

Şimdinin müftülerinin "kahir ekseriyeti", şimdilik açıkça diyemeseler de, nikâhta amacın erkeğin kadından yararlanma hakkına sahip olması olduğuna ve kadının nikâh akdi ile erkeğin mülkiyetine geçtiğine inanmaktadırlar.

İnanmıyorlarsa yazsınlar, açıklasınlar.

Ben kadınlarımıza havale ediyorum bu işi, "faydalanılmak, mülkiyete geçmek" içinize siniyorsa, varın oturun müftülerin karşısına." demiş.

Müftülerin niyetlerini okuma kısmına katılmıyorum. Hiç kimse başkasının niyetini okuma ve bir yargıda bulunma hakkına sahip değildir.

A.Fikri Yavuz'un kitabından başka konularla yazı devam ediyor ama benim ilgimi çeken bölüm  nikaha yüklenen anlam kısmı!

*****

Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır'ın danışmanlığını yaptığı öğrencisi Fatma YILDIZ GÜLLÜOĞLU'nun “Kadının Boşanma Yetkisi" isimli master tezinden konuyla ilgisi olduğuna inandığım bazı alıntılar yapacağım. Kendim yorum yapmayacağım. Çalışmasının önsözünde şöyle giriş yapmış :

"Toplumumuzda, İslâma göre kadının evliliği sona erdirme yetkisinin olmadığı şeklinde yaygın bir kanaat bulunmaktadır. Bunu tez çalışmam boyunca, çeşitli sohbet ortamlarında müşahede ettim. Pek çok kimse koca razı olmadan kadının evliliği sona erdiremeyeceğini düşünmekteydi. Ben de bu konuya dâir eski ve yeni eserlerden okuduğum kadarıyla net bir bilgiye sahip değildim. Bu eserlerin bir kısmında kadının da erkek gibi boşanma hakkına sahip olduğu ifade edilmesine rağmen kadının sahip olduğu bu hak ne söyledikleri gibi karşılıklı hak ve sorumluluk dengesine uygun görünmekte, ne de kadın bu hakkı bir engelle karşılaşmadan kullanabilmekteydi. 

Kadına boşanma hakkı sağladığı ifade edilen bu yollar ya kadının erkeği razı etmesi, ya da nikahta kocasından talak hakkını alması şartlarına bağlanmakta idi. Talak ise erkeğin hakkı olup bunu herhangi bir kayda bağlı olmadan kullanabiliyordu. Biz Allah'ın kullarına dâima âdil davrandığına inanmaktayız. Fakat evliliği sona erdirme şekilleri olarak çizilen bu tablo söylenildiği gibi dengeli gözükmemekte idi."

"Talâk ancak inciği tutana aittir" hadisine göre de bu hakkın sadece kocaya ait olduğunu iddia etmişlerdir. Biyolojik ve psikolojik olarak daha zayıf bir yaratılışa sahip olan kadının karar verirken duygularıyla hareket edeceği, bu sebeple evlilik bağının kadının eline verilmesinin aile için risk içerdiği görüşündedirler. (Nihat Dalgın, İslâm Hukukunda Boşama Yetkisi s.68-78)."

"….neticede sünnetin, talâkın erkeğin hakkı olduğuna delil teşkil ettiğini, talâkın Arap toplumundaki manasıyla bazı düzenlemeler yapılarak kabul edildiğini dile getirmiştir. (Nihat Dalgın, İslâm Hukukunda Boşama Yetkisi s. 72-73.)

"Talâk tek taraflı iradeyle kocanın evliliği sona erdirmesini ifade eder. Daha sonra görüleceği gibi Kur'an'da geçen bütün talâk fiillerinin fâili erkektir. Bu âyetlerin nüzulünden önce de bu yetkiyi erkekler kullanmakta idi Âyetlerde erkeklerin talâkı nasıl kullanacakları, bunun kendilerine ne gibi sorumlulukları yüklediği, sınırlarının neler olduğu açıklanmıştır."

"Şâfiîler diğer üç mezheb gibi hul ile iftidâyı aynı görmüşlerdir. Onların önde gelen alimlerinden Şirbînî bu konuda şöyle demiştir: Erkek, bir bedel karşılığı kadından yararlanma hakkına sahip olunca bu hakkı bir bedel karşılığı elinden çıkarabilir."


Ben sadece naklettim. Takdir siz değerli okuyucularımızındır.

Yorumlar
Adınız :
E-Mail :
Başlık :
Yorumunuz :
Güvenlik :
Değiştir  
Toplam 0 yorum. Tüm yorumları okumak için tıklayın.
Diğer yazıları...
Köşe Yazarları
 ‹ 
 › 
400